Sign In

Uusitun E-säännön 118 rev. 1 vaikutukset linja-auton materiaalien palotestauksessa

1.6.2015

​​​​

​​Haettaessa linja-auton materiaalille E-säännön 118 mukaista tyyppihyväksyntää Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista 26.7.2016 jälkeen, on uuden komponenttityypin oltava rev. 1 mukainen. Tuolloin päättyy 26.7.2012 siirtymäaika.​

Lue lisää
E-sääntö linja-autojen sisämateriaalien paloturvallisuudesta.

Muutokset palotestauksiin liittyen

  • Palotestit on tehtävä myös linja-auton moottori- tai lämmityslaitetilojen eristemateriaaleille. Aikaisemmin on palotestattu vain sisäpuolisissa rakenteissa olevat materiaalit. 
  • Vaatimustaso kasvaa osalla materiaaleista kun käytettävä testausmenetelmä vaihtuu. 
  • Sallitaan vaihtoehtoinen testausmenetelmä, joka on käytössä laiva- ja junamateriaalien palotestauksissa. 

Materiaalin palamisnopeuden määrittäminen – Annex 6 ja Annex 8 mukaiset testausmenetelmät

Merkittävä muutos liittyy linja-autossa olevien materiaalien palamisnopeuden määrittämiseen, siihen testataanko palamisnopeus koekappale vaakasuorassa (Annex 6) vai pystysuorassa (Annex 8).

Aikaisemmin, verhoja lukuun ottamatta, materiaalien palamisnopeus on määritetty koekappale vaakasuorassa asennossa, Annex 6 mukaisella testimenetelmällä.

E 118 rev. 1 mukaan vain linja-autossa vaakasuorassa asennossa olevien materiaalien palamisnopeus testataan koekappale vaakasuorassa asennossa. Muut testataan koekappale pystysuorassa, Annex 8 mukaan.

Vaatimus materiaalin palamisnopeudelle pysyy samana, 100 mm/min. Koska palo etenee nopeammin pystysuorassa kuin vaakasuorassa koekappaleessa, vaatimus kovenee niillä materiaaleilla, jotka jatkossa testataan muutossarjan 02 mukaisesti pystysuorassa.

 

E-säännön 118 mukainen pystysuuntainen ja vaakasuuntainen paloko
e samalla materiaalilla

Standardin ISO 5658-2 mukainen testi on vaihtoehtona menetelmille Annex 7 ja Annex 8

Laiva- ja junamateriaalien testauksessa käytössä ollutta standardin ISO 5658-2 mukaista koemenetelmää voidaan käyttää vaihtoehtoisena palotestinä.

E 118 rev. 1 mukaan materiaalin, jonka keskimääräinen CFE (kriittinen lämpövirrantiheys) on vähintään 20 kW/m2, eikä palavia pisaroita muodostu testattaessa ISO 5658-2 mukaan, katsotaan täyttävän Annex 7 ja Annex 8 vaatimukset.

Palvelumme linja-auton materiaalien paloturvallisuuden tyyppihyväksyntätestauksissa

VTT Expert Services Oy:n palvelut kattavat linja-auton materiaalien paloturvallisuuteen ja tyyppihyväksyntään liittyvät testauspalvelut. Autamme tarvittaessa materiaalien palotestaukseen ja tyyppihyväksyntään liittyvien testien suunnittelussa.


Asiakaspalvelu
Sähköpostiinfo@vtt.fi
Puhelin020 722 7070
Faksi020 722 7001
Avoinna 9.00 - 11.00 ja 12.00 - 15.00

OTA YHTEYTTÄ

PL 1001, 02044 VTT
Puh. vaihde 020 722 111
Avoinna arkisin 8.00 - 16.30
Faksi 020 722 7001

ASIAKASPALVELU

info@vtt.fi
Puh. 020 722 7070
Faksi 020 722 7001
Avoinna 9.00 - 11.00 ja
12.00 - 15.00