Sign In

Mitä jos tietunnelissa syttyy tulipalo?

13.12.2013

Tulipalo tietunnelissa on harvinainen, mutta vakava tilanne. Palon sattuessa on tärkeää, että turvajärjestelmät ja -laitteet ovat toimintakunnossa. VTT Expert Services oli mukana testaamassa Suomen pisimmän (2,3 km) Karnaisten tunnelin ja vilkkaimmin liikennöidyn Leppävaaran tunnelin sekä Vuosaaren tunnelin palonilmaisinjärjestelmiä.


Liikennevirasto vastaa tietunneleiden turvallisuudesta

”Jokaisessa tunnelihankkeessa arvioidaan mahdollisia vaaratilanteita ja niiden seurausten lieventämiseksi tarvittavia toimenpiteitä. Toimenpiteiden suunnittelussa otetaan huomioon mm. tunnelin pituus, liikennemäärät ja kaistojen lukumäärä.” kertoo apulaisjohtaja Pauli Velhonoja Liikennevirastosta. 

Tulipaloon varaudutaan tunneleissa monella tavalla

Tulipalon varalta on tärkeää varmistaa esim. sammutusveden saanti, savunpoisto ja evakuointireittien toimivuus. Palon sattuessa tunnelissa on apuna mm. sammuttimia, hätäpuhelimia ja opasteita. Lisäksi yli 500 metrin tunneleihin asennetaan palonilmaisinjärjestelmä, yleensä kaapeliratkaisuna. Toistaiseksi Suomessa ei ole asennettu maantietunneleihin automaattisia sammutusjärjestelmiä, ja ne ovat harvinaisia maailmallakin.

Testauksella varmistetaan järjestelmien toimivuus aidossa tilanteessa

”Palonilmaisinjärjestelmän pitää reagoida palotilanteessa nopeasti ja tehdä palohälytys. Halusimme testata Vuosaaren, Leppävaaran ja Karnaisten tunneleiden järjestelmiä realistisilla olosuhteilla.” kertaa Velhonoja motiiveja palonilmaisinjärjestelmien testaamiselle.

”Toteutimme esim. Leppävaaran Kehä I tunnelissa yöllä liikenteellisesti hiljaisimpaan aikaan lyhyen testipalon, joka oli paloteholtaan noin 2 MW. Paloteho vastaa pientä tulipaloa, jonka järjestelmän tulee kyetä havaitsemaan. Henkilöauton paloteho on arvioitu olevan jo 4 – 6 MW paikkeilla” kertoo testauksesta VTT Expert Services Oy:n tuotepäällikkö Kimmo Kaukanen.

Liikennevirasto vastasi testauksien suunnittelusta sekä järjestelmän toiminnan rekisteröinnistä ja arvioinnista. ”Testauksilla kontrolloidaan, täyttyvätkö ja missä määrin suunnitteluvaiheessa asetetut toiminnalliset vaatimukset myös aidossa tilanteessa.” summaa Velhonoja.

Toimi näin tulipalon sattuessa – ohjeita tunnelissa olijalle
(lähde: www.liikennevirasto.fi)

  • Jos ajoneuvosi syttyy tuleen, aja ulos tunnelista, jos se vain on mahdollista.
  • Jos tunnelista ei pääse samalla ulos, pysäytä ajoneuvosi ajokaistan sivuun, sammuta moottori ja poistu ajoneuvosta välittömästi. Jätä avain virtalukkoon!
  • Kutsu apua hätäpuhelimella.
  • Sammuta palo tunnelissa olevalla sammuttimella, jos mahdollista.
  • Anna ensiapua loukkaantuneille.
  • Hakeudu hätäuloskäynnille mahdollisimman nopeasti.

 

Katso Liikenneviraston video: Tulipalon sattuessa (4 Mt) (havainnollistettu Vuosaaren tunnelissa)
(lähde: www.liikennevirasto.fi)

Asiakaspalvelu
Sähköpostiinfo@vtt.fi
Puhelin020 722 7070
Faksi020 722 7001
Avoinna 9.00 - 11.00 ja 12.00 - 15.00

OTA YHTEYTTÄ

PL 1001, 02044 VTT
Puh. vaihde 020 722 111
Avoinna arkisin 8.00 - 16.30
Faksi 020 722 7001

ASIAKASPALVELU

info@vtt.fi
Puh. 020 722 7070
Faksi 020 722 7001
Avoinna 9.00 - 11.00 ja
12.00 - 15.00